Orienta4VET - VET: an attractive and viable pathway. Innovating in VET through guidance processes and exploring flexible and diversified opportunities in VET (2021-ES01-KA220-VET-000033043)

Entitat finançadora:
European Commission (Erasmus +)
Duració:
gener 2022 a gener 2025
Resum:

El projecte té com a objectiu principal millorar l'accés a la Formació Professional (FP), així com contribuir a  millorar la permanència dels estudiants amb més dificultats. Les seves línies de treball estan vinculades a tres de les prioritats específiques del programa Erasmus + per la formació professional. Concretament:

1. Augmentar la visibilitat i l'atractiu de l'FP.
  2. Augmentar la flexibilitat de les oportunitats de l'FP.
  3. Contribuir a innovació en FP.

Aquestes prioritats estratègiques es tradueixen en 3 objectius operatius en el Projecte Orienta4VET:

1. Visibilitzar l'FP en cadascun dels contextos, identificant i analitzant els seus principals problemes i el seu impacte. Identificar les principals barreres de l'FP als territoris i analitzar-ne l'impacte, prenent com a indicadors de referència el desenvolupament personal, educatiu/formatiu, empresarial i/o productiu del territori, sociolaboral o socioprofessional.
  2. Explorar la potencialitat i la viabilitat de vies alternatives que facilitin la diversificació i flexibilitat d'accés oportunitats a l'FP (o el reingrés educatiu/formatiu per itineraris professionals). Implementar estratègies d'orientació i acció tutorial adequades en els itineraris d'FP i analitzar-ne el impacte.
  3. Implementar estratègies d'orientació i acció tutorial adequades en els itineraris d'FP i analitzar-ne l'impacte. És important treballar les estratègies d'orientació i l'acció tutorial per a la seva implantació i avaluació en FP.

El projecte produirà resultats dividits en quatre àrees d'intervenció:

1. FP plural que implica una redefinició de la posició global de l'FP en el sistema d'educació i formació;
  2. solucions d'ensenyament, aprenentatge i orientació personalitzades;
  3. progressió i vies d'aprenentatge orientat professionalment al llarg de la vida i portabilitat de l'aprenentatge professional
  4. vies flexibles.

Aquestes àrees d'intervenció corresponen a tres resultats principals del projecte (RP):

• PR1. Orienta4VET compartit i pla d'orientació interactiva (guia interactiva). Relacionat amb l'O3 d'aquest projecte, aquest PR1 serà un espai compartit, actiu i guia interactiva per a la implementació d'orientació FP i estratègies/accions tutorials, que s'entenen com enfocaments innovadors d'ensenyament i aprenentatge. La característica clau i rellevant d'aquest pla d'orientació compartit i interactiu és serà co-creat pels agents educatius d'FP, que participaran en el projecte, i s'alimentarà per ells durant el vida del projecte.
  • PR2. Mapa interactiu Orienta4VET. Relacionat amb O1 i O2 d'aquest projecte, aquest PR2 busca ser un eina i recurs accessible útil per a consellers, professors/formadors, joves, investigadors, centres educatius, agents educatius externs, Administració educativa, etc. en l'àmbit de la FP. Aquest mapa interactiu s'adapta a la realitat del territoris que estaran implicats en aquest projecte, sent una resposta a demandes i necessitats concretes dels agents implicats. Aquest PR2 estarà format per:
    • Informació relacionada amb les dificultats i avantatges actuals de l'FP i/o els itineraris d'FP itineraris pels diferents territoris. — Explorar itineraris d'accés a la FP diversos i flexibles als diferents territoris.
    • Identificació d'itineraris alternatius d'accés a la FP als diferents territoris.
  • PR3. Orienta4VET MOOC. Relacionat amb O1, O2 i O3 d'aquest projecte, aquest PR3 pretén desenvolupar un recurs formatiu accessible que contribueixi a l'educació FP el desenvolupament de capacitats dels agents en la implementació de processos d'orientació i d'estratègies d'acció d'orientació i tutorial integrats elements dels seus processos d'ensenyament i aprenentatge. Aquest recurs MOOC portarà la guia interactiva i el mapa interactiu junts com a part del procés de formació. A grans trets, el projecte produirà resultats tangibles en el cinc dimensions esmentades anteriorment, produint tres resultats principals del projecte, que inclouen: (a) dipòsit amb FP informació i recursos a cada territori per poder oferir suport i respostes d'FP a mida de fàcil accés per a un varietat d'agents educatius; (b) Formació i altres capacitats mitjançant la implicació de diferents centres educatius agents en el desenvolupament d'un pla d'orientació compartit i interactiu, que s'entenen com a docència innovadora i enfocaments d'aprenentatge; (c) Construcció de la xarxa d'FP.

Orienta4VET serà coordinat per la professora Patricia Olmos (CRiEDO-UAB), i comptarà amb la participació d'investigadors i professorat de: Instituto Politecnico de Leiria  (Portugal), Universitaet Bremen (Alemanya), Universitatea din Bucuresti (Romania) i Aarhus Universitet (Dinamarca).

Membres associats al projecte:

Aleix Barrera Corominas (PM-UAB), Andreas Saniter (ITB-UB), Anna Díaz Vicario (UAB), Cecília Inés Suárez (UAB), Elena Marin (UniBuc), Fabio Dovigo (Aarhus Univeristy), Joaquín Gairín Sallán (UAB), José Luís Muñoz Moreno (UAB), Klaus Ruth (ITB-UB), Kristina Mariager-Anderson (Aarhus University), Mihaela Stîngu (UniBuc), Miquel Jerónimo (IPL), Miruna Miulescu (UniBuc), Patricia Olmos Rueda (coordinadora-UAB), Rita Alexandra Dias Cadima (IPL), Romiță Iucu (UniBuc), Rui Pedros (IPL), Diniz Fernandes Milhano (IPL) i Vivian Harberts (ITB-UB).