Pràctiques evaluatives en educació

20.11.2020
Proyectos

El Raúl Bustos lidera un projecte l'objectiu és analitzar les concepcions de professorat xilè sobre la pràctica evaluativa.

Raúl Bustos González, que va obtenir el seu títol de doctor en el marc de l'Equip de Desenvolupament Organitzacional, és actualment acadèmic i investigador de el Departament d'Educació de la Facultat d'Educació i Humanitats de la Universitat de Tarapacá. Des d'aquesta posició dirigeix ​​el projecte Fondecyt N ° 11180044, titulat "Modalitats i pràctiques avaluatives emprades pels docents d'Història, Geografia i Ciències Socials, en els establiments públics d'ensenyament mitjà amb alts índexs de vulnerabilitat, en regió de frontera", que té com a objectiu principal analitzar les pràctiques i concepcions dels docents en els processos d'avaluació en establiments de la regió d'Arica i Parinacota, considerant el context de vulnerabilitat i diversitat cultural, i identificant com operen les representacions de el nacionalisme i l'hegemonia estatal a l'hora de veure els mecanismes avaluatius dels docents davant les necessitats dels seus estudiants.

El projecte emergeix de la reflexió i consideració de la ubicació geo-política de la regió, la diversitat cultural present al territori i el paper de l'educació en la construcció de la identitat, i com aquest últim està supeditat a l'avaluació dels aprenentatges entorn dels paradigmes d'interculturalitat i identitat nacional. En aquest sentit, el projecte pretén identificar les modalitats i pràctiques per part dels docents per tal d'establir les raons i la seva relació amb els discursos i representacions al voltant de el paper de l'avaluació en el marc de el procés d'ensenyament-aprenentatge.

Actualment, la investigació es troba en desenvolupament, des d'un treball vinculat amb cinc (5) establiments de la comuna d'Arica, un (1) de la comuna de Putre i un (1) a la localitat de Codpa, els quals posseeixen un índex de vulnerabilitat escolar total per sobre el 90%.

Els professors Joaquín Gairín i Diego Castro han realitzat activitats d'assessoria a l'equip d'investigadors de la Universitat de Tarapacá de la regió d'Arica i Parinacota a l'extrem nord de Xile. Així mateix, van mantenir diverses reunions amb professorat de la Universitat de Tarapacá per tal d'intercanviar d'experiències i analitzar les possibilitats d'establir convenis de col·laboració per a la realització d'estades curtes de professorat de Xile en el CRiEDO.