Inclusió Educativa

30.1.2019
Projectes

Reunió inicial del projecte O4YEL, inclusió social dels joves en risc d'abandonar el sistema educatiu prematurament.

Abordar l'abandonament escolar prematur és un desafiament polític a nivell europeu, ja que és fonamental per a la inclusió educativa, social i laboral dels joves. La continuació en l'educació i l'assoliment en els resultats educatius són, per tant, bàsics per a la inclusió en contextos socials, educatius i laborals. Dels factors vinculats a l'abandonament prematur, l'orientació incorrecta i / o inadequada i el procés d'orientació són algunes de les principals raons per abandonar, més específicament en el nivell d'educació secundària (educació secundària obligatòria i postobligatòria), un dels més crítics per als joves en què han de triar sobre el seu futur educatiu i professional.

Per donar resposta a aquesta necessitat, el grup EDO-UAB liderarà, sota la coordinació de la professora Patricia Olmos i el professor Joaquín Gairín, el projecte "O4YEL - Donant suport a la inclusió educativa i social dels joves amb risc d'abandonar prematurament a través de mecanismes d'orientació i acció tutorial", finançat per la Unió Europea en el marc del programa Erasmus + (Ref. 604.501-EPP-1-2018-1-ES-EPPKA3-IPI-SOC-IN) amb 486.677,00 €, i un pressupost global de 608.347,00 €.

O4YEL pretén desenvolupar, implementar i avaluar mètodes i pràctiques innovadors centrats en els mecanismes d'orientació de l'alumne i accions tutorials per fomentar l'educació inclusiva dels joves que abandonen prematurament o que estan en risc d'abandonar prematurament els seus estudis; ja sigui en contextos educatius formals com no formals. Per a la seva consecució, i en estreta col·laboració amb els actors del context d'actuació, es pretén crear un banc de recursos i bones pràctiques, dissenyar eines de diagnòstic i avaluació, consolidar xarxes entre actors educatius i institucions, desenvolupar recursos per facilitar una orientació consolidada i proposar una estratègia d'intervenció d'acció tutorial per millorar la inclusió social, educativa i laboral de grups de joves en risc d'exclusió per abandonament dels seus estudis.

Els professors que participen en el projecte, pertanyen a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Bath (Regne Unit), l'Institut Politècnic de Leiria (Portugal), la Universitat de Bucharest (Romania) i la Universitat de Bremen (Alemanya). El grup s'ha trobat els dies 30 i 31 de gener i 1 de febrer al Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB per iniciar el projecte. Aquesta primera reunió ha servit per definir una visió conjunta de la realitat que es pretén abordar, acordar les activitats a desenvolupar en el primer any del projecte, i tractar els aspectes de gestió interna del projecte.

Properament estarà disponible l'accés al web del projecte.