Mireia Tintoré (EDO-UIC) participa en una publicació sobre el lideratge a les escoles

07.3.2018
Publicacions -

El llibre es titula "Mérito e justiça. Investigaçao e intervençao en educaçao" i l’han escrit Joaquim Machado i José Matias Alves.

Els professors portuguesos Joaquim Machado i José Matias Alves, han publicat el llibre "Mérito i justiça. Investigação i intervençao a Educaçao" en el qual ha participat la professora Mireia Tintoré del grup EDO-UIC amb el capítol ‘Lideratge a les escoles. Últimes tendències en la investigació sobre lideratge educatiu’.

El llibre citat és una publicació al voltant del lideratge educatiu, en general, i el lideratge per a la justícia social, en particular. Aquesta obra condueix el lector a l'especificitat del camp d'estudi del Lideratge Educatiu. En el pla teòric, s'intenta explicar la situació d'aquest camp d'estudi en l'actualitat. I pel que fa al pla epistemològic, l'obra intenta la resignificació d'alguns conceptes lligats a la investigació i els seus paradigmes.

Pel que fa a l'aportació de la professora del grup EDO-UIC, en el capítol tracta de mostrar com ha evolucionat la investigació al voltant del lideratge educatiu des dels anys 80 i analitzar el desenvolupament de tres principals línies d'investigació a nivell internacional. En primer lloc s'aborden els diferents models de lideratge educatiu, des del lideratge instructiu dels anys 80 fins al leadership for learning de l'actualitat. Dins d'aquesta línia d'investigació, s'analitzen els nous enfocaments de la direcció, com ara el lideratge distribuït, el lideratge per a la justícia social, o el lideratge i la direcció per missions.

En segon lloc es tracta el tema de la professionalització de la direcció, i els assumptes relacionats amb l'accés i la formació dels directius escolars. S'estudia i constata la necessitat de formar directius i s'assenyalen les millors formes de fer-ho, comparant pràctiques i metodologies a nivell internacional. Finalment, s'analitzen les pràctiques de direcció reeixides. En aquesta línia destaquen els nombrosos estudis internacionals que identifiquen les millors pràctiques de lideratge i la seva contribució per crear comunitats professionals d'aprenentatge.

Es conclou mostrant l'enorme vitalitat del lideratge educatiu dins el marc més general dels estudis sobre lideratge en les diferents disciplines.

• Enviar a un amic